
Tonerne B-A-C-H har inspireret talrige komponister til at skrive værker med udgangspunkt i det kromatiske motiv. Johann Sebastian Bach brugte selv temaet, som en slags signatur, i flere af sine værker. Mest kendt er nok det ufuldendte værk “Die Kunst der Fuge”, hvor de fire toner bruges som fugatema i den sidste sats. Da Mendelssohn i 1829 opførte Bachs Mattæuspassion, blev den gamle mesters musik “genopdaget”, og flere komponister begyndte at brugte temaet B-A-C-H i deres værker. Robert Schumann skrev seks fugaer over de fire toner og Max Reger komponerede en fantasi og fuga over tonerne B-A-C-H.
Arvid Gast, født i Bremen (Tyskland), studerede orgel og kirkemusik på "Hochschule für Musik und Theater" i Hannover. Fra 1990-1993 var han organist og korleder ved St. Nikolai Kirke i Flensborg. I 1993 blev han udnævnt til professor i orgel og universitetsorganist ved Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy" i Leipzig, hvor han blev indtil 2004, da han accepterede stillingen som professor i orgel og leder for kirkemusik instituttet på Musikhochschule i Lübeck. I løbet af sine studier vandt Gast talrige internationale orgelkonkurrencer. Han bliver hyppigt inviteret som jurymedlem ved mange velrenommerede internationale konkurrencer, herunder Leipzig, Graz, Alkmaar, Tokyo, Boston og Moskva. Hans indspilninger, koncertinvitationer og kurser i ind- og udland vidner om hans evner som en eminent musiker og pædagog.