Vi opdaterer vores hjemmesidedesign for at forbedre oplevelsen på vores hjemmeside.

Duruflés Requiem – Helleruplund Orgelfestival 2022

Dato
Søndag d. 6. november 2022, kl. 16:00
Sted
Helleruplund Kirke, Bernstorffsvej 73, 2900 Hellerup
Medvirkende
Camerata og Daniel Bruun
Pris
Gratis adgang

Efter den franske kapitulation til Tyskland i juli 1940 blev der dannet en ny samarbejdsregering med hovedsæde i Vichy. Et af regeringens propagandistiske tiltag var, at bestille nyskrevne værker fra franske komponister. Maurice Duruflé fik til opgave at skrive et symfonisk digt, en opgave han tog seks år om at løse. Det blev til hans karrieres største og mest berømte værk “Requiem”, færdiggjort i 1947. Værket er baseret på gregorianske temaer fra dødsmessen og opføres her i versionen for solo orgel, kor og solister. Et andet værk Duruflé skrev i løbet af anden verdenskrig var hans præludium og fuga, tilegnet den unge organist og komponist Jehan Alain, som blev dræbt af tyskerne den 20. juni 1940. Stykket citerer Alains kendte “Litanie” og fugatemaet er baseret på tonerne ALAIN. De fire motetter er komponeret i 1960 og er, ligesom requiet, skrevet over gregorianske temaer.

Camerata er et af Danmarks bedste kor og har et højt aktivitetsniveau. Repertoiret spænder vidt og kommer ud i alle kroge af den klassiske a cappella kormusik. Koret er bl.a. kendt for sine fornyelser af den danske korlyrik og fortolkninger af moderne nordiske komponister. Koret opfører også jævnligt store oratorieværker. Især Händels Messias er en københavnerfavorit. Desuden medvirker Camerata ofte ved koncerter med Copenhagen Phil., Den Kongelige Danske Opera og Danmarks Radio.

Cameratas særlige klang er højt rost og har gennem årene vundet koret en række priser. I september 2006 modtog Camerata Den Europæiske korpris og i 2010 vandt koret en delt 1. plads ved Aarhus International Choir Competition. I 2017 vandt koret London International A Cappella Choral Competition, med en præstation dommerne beskrev som “‘completely masterful, technically measured and yet expressive to the core“.